Konspekt lekcji matematyki - "Układy równań - powtórzenie wiadomości" opracowany na podstawie podręcznika dla klasy II gimnazjum - "Matematyka z plusem". Na tej lekcji zastosowałam metodę aktywizującą stolików eksperckich.Uczniowie bardzo chętnie pracuja z wykorzystaniem wyżej wymienionej metody.
TEMAT: Układy równań - powtórzenie wiadomości.
Klasa: II gimnazjum
Czas trwania: 2 godz. lekcyjne
Cel główny : Usystematyzowanie i ugruntowanie wiadomości o układach równań.
Cele operacyjne : • Uczeń zna określenie/pojęcie układu równań • Uczeń zna metody rozwiązywania układów równań • Uczeń potrafi rozwiązać układ równań metodą podstawiania oraz metodą przeciwnych współczynników • Uczeń umie zapisywać wyrażenia/równania za pomocą symboli matematycznych • Uczeń umie sprawdzić, czy dana para liczb jest rozwiązaniem układu równań • Uczeń potrafi rozwiązać zadanie tekstowe za pomocą układu równań • Uczeń potrafi zastosować poznane wiadomości przy rozwiązywaniu zadań • Uczeń potrafi pracować w grupie • Uczeń potrafi przeczytać zadanie/pytanie ze zrozumieniem jego treści
Formy pracy: Grupowa
Metody pracy Aktywizująca metoda stolików eksperckich
Środki dydaktyczne: Karty z zadaniami (przedstawiciele danej grupy losują zadanie/pytanie za 1, 2 lub 3 punkty)
Przebieg lekcji: 1. Czynności porządkowe. • Przywitanie z klasą • Sprawdzenie listy obecności 2. Część powtórzeniowa • Sprawdzenie pracy domowej • Przypomnienie wiadomości o układach równań 3. Część zasadnicza • Temat lekcji • Praca w grupach 4. Część końcowa • Podsumowanie
I. Czynności porządkowe. Podział klasy na 4 grupy. Zwrócenie uwagi na wykonywanie obowiązków dyżurnego i sprawny podział na grupy
II. Sprawdzenie pracy domowej (zad. 1 – podane przez nauczyciela).
Dokładna analiza i omówienie . Ocena ucznia słabego i ucznia zdolnego III. Temat lekcji Nauczyciel przypomina zasady pracy. Uczniowie wybierają pytania/zadania za 1, 2 lub 3 punkty, pracują wspólnie w grupach – odpowiadają na pytania, rozwiązują zadania. Jeśli jest konieczne, korzystają z pomocy nauczyciela. Uczniowie stają się ekspertami w zakresie wylosowanych zadań,treści zadań oraz ich rozwiązania zanotowują w zeszytach lekcyjnych. Nauczyciel sprawdza poprawność udzielanej odpowiedzi lub rozwiązania zadania. Po udzielonej odpowiedzi uczniowie na swoich kartach odpowiedzi notują ilość zdobytych punktów, a nauczyciel na swojej zbiorczej karcie. Po skończonej pracy uczniowie zliczają zdobyte punkty i grupa, która zajęła I miejsce otrzymuje oceny bdb II miejsce – oceny db, III i IV miejsce – oceny dst. Nauczyciel ocenia pracę grupy. IV. Podsumowanie lekcji.
PYTANIA ZA 1 PUNKT
1.I. Omów na czym polega algebraiczne rozwiązanie układu równań?
2.I. Sprawdź rachunkowo, czy punkty (-2,4),(3,5) są rozwiązaniem układu równań 3x + 2y = 2 x – y = -6
3.I. Czy układ równań oznaczony i układ równań zależny oznacza ten sam układ równań? (odpowiedź uzasadnij)
4.I. Ile rozwiązań może mieć układ równań?
5.I. Jak nazywamy układ, który ma nieskończenie wiele rozwiązań?
PYTANIA ZA 2 PUNKTY
1.II. Z podanego układu równań wyznacz y: 19 = 4x – 5y 3x = 20 – 2y
2.II. Rozwiąż podany układ równań metodą przeciwnych współczynników 2m + 5n = 6 m – 2n = 8
3.II. Zapisz w postaci układu równań: „liczba a jest o 3 większa od liczby b, średnia arytmetyczna liczb a i b jest równa 14,5”
4.II. Zapisz odpowiedni układ równań z wykorzystaniem poniższych danych:
Pole = 128 Obwód = 52
5.II. Zapisz w postaci układu równań: „liczba x jest 7 razy mniejsza od liczby y, a dwukrotność liczby y jest o 5 mniejsza od połowy liczby x”
PYTANIA ZA 3 PUNKTY
1.III. Rozwiąż zadanie: „Ola jest dwa razy starsza od Jasia. 5 lat temu Ola była trzy razy starsza od Jasia. Ile lat ma Ola, a ile Jaś” 2.III. Dla jakiej wartości b podany układ równań jest nieoznaczony? x + by = 2 2x – 6y = 4
3III. Rozwiąż zadanie: „Za dwa różne podręczniki zapłacono 28,80zł. Gdyby jeden podręcznik był o 25% droższy, a drugi o 25% tańszy, to ceny obu podręczników byłyby równe. Oblicz cenę każdego z podręczników”
4.III. Dla jakiej wartości a podany układ równań jest sprzeczny? 3x + 5y = 6 9x + ay = 12
5.III. Ustal dwie niewiadome, oznacz je literkami i zapisz odpowiednie równanie: a) Ołówek kosztuje 1zł, a długopis 2zł. Za kilka ołówków i kilka długopisów zapłacono 15zł.
b) W konkursie ortograficznym wzięła udział połowa dziewcząt i dwóch chłopców, czyli wszystkich uczniów klasy.
Autor: Monika Gała
|